Oldalak

2013. január 13., vasárnap

Kakaós kalács

Sajnos nincs rendes kép ehhez a bejegyzéshez, mert nem is számítottam rá, hogy megörökítem ezt a kalácsot. Tegnap nem sok kedvem volt konyházni, de azért ebédre kellett volna valami. Benéztem a hűtőbe, láttam, hogy van egy tál dinsztelt káposzta. Eszembe jutott, hogy krumplileves mellé káposztás kalácsot csinálok. Rutinból bedagasztottam 1 kg lisztet a szezámmagos kifli tésztája szerint (de vaj nélkül). Tudtam, hogy ebből négy rúd keltkalács lesz, de kettőre van káposzta, és az elég is ebédre. De ha van még két rúdnyi tészta, akkor az legyen édes, majd elfogy délután. Nem túl sok fantáziával abban maradtam, hogy legyen kakaós kalács. Hát olyan sikere lett, hogy csak lestem. Mire eszembe jutott, hogy talán betehetném a blogba, már fényképnyi sem maradt belőle. Így csak egy nyers állapotban készült képem van róla.
Hozzávalók a tésztájához:
1 kg (fehér) liszt, 5 dkg élesztő, 1 evőkanál cukor, 3,5 dl tej, 4,5 dl tejföl, 4 kávéskanál só, a kenéshez 1 tojás. (+ 1 kanál cukor, ha sütés előtt meg akarjuk szórni a tetejét, de ez el is hagyható.)
 
A tészta elkészítése:
A lisztet átszitáljuk. A tejet meglangyosítjuk, beletesszük a cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt, hagyjuk egy kicsit, hogy felfusson. A liszt közepébe krátert készítünk, ebbe öntjük a tejes élesztőt, hozzáadjuk a tejfölt, az edény szélhez szórjuk a sót. Mindebből rugalmas, sima felületű tésztát dagasztunk. Egy órán át kelesztjük nyugodt meleg helyen. (Kicsit kevesebb idő is elegendő neki.)
(1 kg lisztből 4 rúd kalács lesz.)
Hozzávalók a töltelékhez rudanként 4 evőkanál tejföl, 4 evőkanál cukor, 2 kiskanál kakaópor (natúr, nem cukrozott).
(Tehát, ha 1 kg lisztből mind a négy rúd kakaós lesz, akkor az itt adott mennyiséget négyszerezni kell. De a kakaóson kívül még számtalan egyéb ízesítés is elképzelhető. Mint mondtam nálunk két rudat párolt káposztával töltöttem meg, ez sós töltelék, ennek a tetejére cukor helyett durva szemű sót szórhatunk, de valamilyen mag (pl. szezámmag, hántolt napraforgó) is finom lehet. Édes kalács lehet még pl. fajhéjas, diós, mákos stb. is.)

Elkészítése: Az 1 kg lisztből készült, megkelt  tésztát négy részre osztjuk. Kinyújtjuk az egyik adag tésztát kb. fél ujjnyi vastagra (kb. akkora átmérőjűre, mint a tepsink, amiben meg szeretnénk sütni). Megkenjük bőven tejföllel, rászórjuk a cukrot, majd a kakaót, és feltekerjük, mint a bejglit. Sütőpapírral kibélelt vagy kikent tepsibe tesszük, tojással megkenjük, s egy kanál kristálycukorral megszórjuk. Előmelegített 180 fokos sütőben megsütjük.  

Az eMpszi étrendjében ez tésztanapi étel. De ha vigyázni akarunk a vonalainkra, akkor a káposztásat jobban ajánlom, mint a kakaósat. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése