Oldalak

2011. március 1., kedd

60. lépés: Figyelünk a természet ritmusára

 
A rohanó, a pörgős életünkben sokszor megfeledkezünk arról, hogy az ember is a természet része. Pedig ha sikerül egy kicsit lassítanunk, akkor észrevesszük a természet ritmusát. Például azt is, hogy az egyes évszakok mást és mást adnak nekünk akár a konyhai alapanyagokból is.

Egy ideje törekszem arra, hogy az évszaknak megfelelő ételeket főzzek. Igyekszem olyan alapanyagokat használni, melyeknek szezonja van. Ezzel a szokással jócskán szélesítettem a piaci látószögemet. Amíg nem figyeltem erre, sokkal kevesebb alapanyagot használtam. Mert megvolt az a viszonylag szűk skála, melyből válogattam a hétköznapokban, és talán kényelemből, talán csak azért, mert az ismert dolgokhoz kevesebb figyelem kellett, nem igen fordult elő, hogy újdonságokat próbáljak ki. Viszont mióta ezt a szokásomat lecseréltem, és tudatosan törekszem arra, hogy minél több dolgot felfedezzek, új világ nyílt meg előttem. Ha ez talán túlás is egy kicsit, az mindenesetre igaz, hogy nagyon sok élményt, örömet adtak az újonnan felfedezett ízek, alapanyagok, nagyon jó és hasznos időtöltés, hogy felfedezem a világnak az általam eddig sokkal kevesebb figyelemre méltatott részét.

Azon túl, hogy sokkal jobban figyelek az évszakokra, elkezdtem figyelni a Hold járására is. Sokat olvastam arról, hogy mekkora jelentőséget tulajdonítottak a természettel nagyobb harmóniában élő emberek ennek is. Úgy döntöttem, hogy a víznapokat mindig az újholdhoz igazítom. A legközelebbi újhold ezen a héten pénteken lesz. Akkorra tervezem a második víznapot itt a blogon. Ez március 4-ére esik. Bár akár március 9-én is meg lehetne ezt a víznapot tartani. Akkor lesz ugyanis hamvazószerda. A régi hagyomány aszerint ekkor ér véget a farsang, s ezzel a nappal veszi kezdetét a nagyböjt.

Ezzel a nappal itt a blogon kezdetét veszi egy húsnélküli időszak. Nem arról van szó, hogy ez az eMpszi karcsúsító programjának része lenne. Csupán én évek óta az évnek ebben a negyven napjában a húsnélküli étkezést szoktam gyakorolni. És azt tervezem, hogy ebben az időszakban itt a blogon is húsnélküli húsnapi ételeket ajánlok. Így húsvétig már csak egy húsos ételt fogok feltenni az ételeim közé. A hús nélküli időszakok teljesen elfogadottak és általánosan gyakoroltak voltak a régiek számára, melyek haszna nyilvánvalóan megmutatkozott mind az egészség, mind az önismeret, önfegyelem, mértékletesség terén. (De még egyszer mondom, hogy aki ezt nem szeretné kipróbálni, teljes lelki nyugalommal egyen hús ezután is a húsnapokon.)

Tésztanapra
Bundás pórékarikák


Hozzávalók: 1 szál póréhagyma, 10 dkg liszt, 1,5 dl szénsavas ásványvíz, 1 kávéskanál só, 1 kávéskanál cukor, olaj a sütéshez, majonézes torma és csípős paprikakrém a tálaláshoz.

Elkészítése: A tojásból, lisztből, cukorból és a sóból a vízzel híg tésztát készítünk. A póréhagymát vékony karikákra vágjuk. Egy felmelegített serpenyőbe egy kis olajat teszünk (csak hogy éppen olajos legyen a felülete), és egy-egy karika pórét egy kanál tésztával együtt a serpenyőbe tesszük, és mindkét felét megsütjük.
Tálaláskor egy-egy pötty majonézes tormával, csípős paprikakrémmel díszítjük. Salátát, savanyúságot eszünk mellé. 


A 60. lépésben arról esett szó, hogy segítségünkre lehet, sőt örömünket is lelhetjük benne, ha figyelünk a természet ritmusára.


Holnap folytatjuk.  

3 megjegyzés:

  1. A teljesen húsmentes heteket ugyan nem fogom betartani, de több hús nélküli receptért be fogok nézni ide! Ez a pórés palacsinta nagyon tetszik.

    VálaszTörlés
  2. Meg soha eletemben nem tartottam nagybojtot. Mindig ettem a csaladommal egyutt husikat ebben az idoszakban. De most akkora kedvet kaptam, hogy vegre igenis legyen ugy az eletem, ahogyan a szentirasban is megirtak, mert az semmi rosszat nem akar az emberisegnek. Igy legalabb jobban ertekelem a bojt utani elso husfalatot.

    Nagyon szeretem a hagymat! Az egyik kedvenc etelem, foleg igy kisutve!

    Szep es eredmenyes napot kivanok Mindenkinek! :-)

    VálaszTörlés
  3. Érdekes, mifelénk mindigis természetes volt, hogy az évszaknak megfelelően alakul a táplálkozás. Aztán, ahogy bejöttek a külföldi áruk, hogy most mindent lehet kapni télen-nyáron, az emberek megbolondultak. Veszik most is a paradicsomot meg az uborkát, a görög és sárgadinnyét, és sorolhatnám. Holott ott vannak az olcsó téli zöldségek és gyümölcsök (ok, hogy a narancs is hozva van, de legalább ott is most van igazi szezonja:)) amiket nem használnak ki maximálisan.

    No, mi nem kerültünk bele ebbe a mókuskerékbe és nem is fogunk. Nem mondom, egy-egy uborka néha télen is bekerül a kosarunkba, de abszolút nem rendszeresen, paradicsom vagy paprika viszont csak akkor, ha díszíteni kell esetleg valamit. A dinnyék, eprek és társik pedig egyszerűen ellenérzést keltenek ilyenkor bennem, nem tudnám lenyelni.

    Egy ideje azért én is tudatosabban figyelek erre, éppen azért van, hogy pl. a céklát, a padlizsánt, karfiolt igyekszem minél többféleképpen elkészíteni, hogy kitörjek annak a 2-3 ételfélének a bűvköréből, amit errefelé hagyományosan készíteni szoktak.

    VálaszTörlés