Oldalak

2011. január 6., csütörtök

A hatodik lépés: a minőség és a méltóság elve

Az eMpszi egyik legfontosabb törekvése, hogy szembesüljünk az étkezési szokásainkkal, szabaduljunk meg az automatikus viselkedésünktől ezen a téren. Tegyük tudatossá az evést, és így legyünk tudatában az elfogyasztott ételnek! A túlsúllyal küzdő embereknek az ételhez, az evéshez való viszonyukat is újra kell gondolni. Meg kell szabadulniuk az evéshez kötődő bűntudattól. Nagyon hasznos, ha átéljük az evés fontosságát, örömét. Az a jó, ha az evéssel kapcsolatban a bűntudat érzését az öröm és a hála érzése váltja fel. Adjuk meg az evés méltóságát! Lehetőleg szépen terített aszalnál, nyugodtan, teljes odafigyeléssel együnk! Élvezzük minden egyes falat ízét! Lehetőség szerint kedvünkre való ételeket együnk, minél nagyobb örömöt élhetünk meg egy-egy étkezés alkalmával, annál hasznosabb.

A minőség és a méltóság elvének betartása során tudatosítjuk az evést, megszabadulunk a hozzá kötődő bűntudattól, s helyette megéljük az evés örömét, mely nagyon hasznos a súlycsökkentés folyamatában is.

És még valami: az ember sokkal több, mint egy rakás vegyület. És az életünk nem laboratórium. Tehát szó sincs arról, hogy vegytisztán kellene szétválasztani az ételeket és grammokban számolni az arányokat. És mindennél fontosabb, hogy gondoskodó szeretettel figyeljünk magunkra. Igazából a magunkra fordított szerető figyelem a hajtóanyaga az egész vállalkozásnak.

A mai ajánlatom:

Gesztenyés gombaleves

A leves ötlete innen származik: http://habolondneszeddle.blogspot.com/2008/12/gesztenys-vargnyaleves.html Az eredeti leves vargányával készült, de a csarnokban csak csiperke volt, így abból főztem. Így is jó lett. A fagyasztott főtt gesztenye helyett pedig frissen sült gesztenyét használtam. Szerintem ettől biztosan nem lett rosszabb.

Hozzávalók: 25 dkg gesztenye, 25 dkg gomba, 4-3 dkg vaj, 1 kis fej vöröshagyma, 3 gerezd fokhagyma, 2 sárgarépa, 1 petrezselyem, egy kis szelet zeller, 6-7 borókabogyó, 1-2 csipet kakukkfű, 1 kávéskanál só, fél kávéskanál őrölt bors, 3 dkg vaj, kevés citromlé, 1-2 kanál tejföl.

Elkészítése: A gesztenyéket egy kis időre beáztatjuk, majd éles késsel kereszt alakban bemetsszük, (minden zsiradék nélkül!) felforrósítunk egy nagyobb serpenyőt (wokot), s beletesszük a gesztenyét, s a legnagyobb lángon kb. 10 percig sütjük fedő alatt. Közben meg-megrázzuk, 2-3 perc sütés után egy kevés vizet öntünk-permetezünk az edénybe (vigyázva, nehogy a gőz felcsapjon), s továbbra is a fedőt rászorítva rázogatva sütjük. A forró sült gesztenyét egy edénybe öntjük, s letakarjuk. Amikor annyira meghűlt, hogy meg tudjuk fogni, akkor leszedjük a héját. Ne várjuk meg, míg teljesen kihűl a gesztenye, mert akkor már nagyon nehezen jön le a héja! Minél melegebb, annál könnyebb tisztítani.

Az apróra vágott hagymát a vajon üvegesre pároljuk, hozzáadjuk a zúzott fokhagymát és a megtisztított, felaprózott répákat, majd a gombát is. Megsózzuk, borsozzuk, hozzáadjuk a borókabogyót, megszórjuk kakukkfűvel, és a gesztenyét is hozzáadjuk. Felöntjük kb. 1 liter vízzel. A répák megpuhulásáig főzzük. Pár csepp citromlevet csavarunk bele. Tálaláskor tejfölt is adhatunk hozzá.

Megjegyzés: Több okból is ezt a levest választottam mára. Az első oka az, hogy elmondhassam: a kiegyensúlyozott táplálkozásnál hasznos szerepet töltenek be a zöldségben gazdag levesek. Ezek nagyon fontosak a kedvező kalóriasűrűség szempontjából, a zöldségekben lévő hasznos tápanyagokról és rostokról nem is beszélve. Egy gazdag leves után már kevesebb töményebb ételt eszünk. A kiegyensúlyozott táplálkozást fennen hirdető franciáknál ezért kötelező az elsősorban szintén zöldségekből álló előétel. (A kiegyensúlyozott táplálkozásról a későbbiekben sokat beszélek még.)

A másik ok, amiért ezt a levest hoztam mára, az az, hogy példát adjak arra, nem kell szó szerint követnünk recepteket. Azt hiszem, az tud főzni, aki a rendelkezésre álló alapanyagokból az ízlésének megfelelő ételt tud előállítani. Egy-egy valahol talált recept adhat nagyon jó ötletet, és létrejöhet így akár egy kedvenc étel is.

(A vajat nem véletlenül használtam egyéb zsiradék helyett. A vaj csodákat művel a zöldségekkel. )

A gesztenyén kívül a leves minden összetevője a semleges kategóriába tarozik. (A tejföl mint zsiradék szintén a semleges csoportban lévő étel, de nem is feltétlenül szükséges ebbe a levesbe. Nálunk nagyon magas a tejföl kedveltségi indexe, ezért lehet, hogy egy kicsit több tejfölt használok, mint kellene. Nem kell mindenben a példámat követni, ám szabad. :) ) A gesztenye a zöldségnapi alapanyagok között szerepel. Így ezt a levest zöldségnapra ajánlom.

A hatodik lépés megtételével ezentúl már sokkal tudatosabban figyelünk a minőségre és a méltóságra, de írhattam volna a mértékletességet is harmadik M-betűs szónak. Mindezek nélkülözhetetlen kellékei az elhatározott változásnak.

Ezek mellett is tartsuk meg az étkezési időket, lehetőleg válasszuk a gyümölcsreggelit, és ismerkedjünk az ételek csoportjaival, hogy figyelhessünk a kalóriasűrűségre, kiegyensúlyozott táplálkozásra.


Holnap folytatjuk.

14 megjegyzés:

  1. Én mindig előző este főzök másnapra. Most kezdem el a holnapi ebéd készítését. Majd megmutatom :):):)

    VálaszTörlés
  2. Gratula a klubhoz! Olvastam egyébként az első bejegyzéseket, de most, hogy szólsz, támadt egy ötletem. De ezt inkább privát levélben írom meg. :)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm az invitálást, jöttem. Facebookon már figyeltem , hétfőn elmennek a gyerekeim, és csatlakozom. Mert ugyan a karácsonyt szerintem nálunk mindenki megúszta plusz kilók nélkül, János az nem hízik, Eszter lányom mindig karcsú volt, Judit a szoptatás alatt vagy 15 kilót szépen ledobott, az Anna meg nagyon tud fogyókúrázni. Maradtam én, akinek 30 éve az a dolgom, hogy jóllakassam a családot. És biztos, hogy itt az idő. A változtatásra.

    VálaszTörlés
  4. Egy kérdés: főzeléket lehet enni? pl tökfőzelék jó zöldség napra? mert ugyebár van benne liszt is és tej is, vagy tejföl.
    5 napja kezdtem a 90 naposat, most szeretném végig csinálni. Örülök hogy ráakadtam erre a honlapra.

    VálaszTörlés
  5. A gomba zöldségnek számit? És a tejföl semleges? Azt hittem a gomba fehérje, és hogy tejfölt is csak fehérje nap lehet enni. Ehetek tésztanapon tejfölös tésztát? mert é is nagyon szeretem a tejfölt.

    VálaszTörlés
  6. Vízicsibe, várom.

    Erdélyi, köszönöm!

    Gondaanyu, nagyon örülök, hogy itt látlak! :) :) :)

    Kati, igen, lehet főzelékeket enni, sőt a legtöbb főzeléket nemcsak zöldségnapon.
    Fogok írni a főzelékekről hamarosan.
    Valamelyik nap leírtam az ételcsoportokat. A semleges zöldségből készült főzelékek húsnapra és tésztanapra is jók a zöldségnap mellett.
    Igen, nyugodtam egyél tejfölös tésztát tésztanapon. S ha van időd, olvasd el, amiket írok, igyekszem minél több tippet adni apró hasznos változtatásokra, melyekkel megmarad az ételek jellege, és mégis elérhető a súlycsökkenés.
    A gomba a semleges ételek között van. Így akár hús- akár zöldség- akár tésztanapon ajánlott.
    A tejföl zsiradéknak minősül, ezért semleges.
    Sok sikert, kitartást kívánok. Várlak továbbra is.

    VálaszTörlés
  7. Feltettem, majd kérlek nézd meg, hogy mindenben megfelel-e?:)

    VálaszTörlés
  8. Ezt a tejfolos "engedmenyt" eddig nem tudtam.
    Meg mindig sokat tanulok itt az oldaladon es orommel latom, hogy "szaporodunk"! :)

    VálaszTörlés
  9. Jé ez a "tejföl" engem is meglepett!!De jó,hogy ezt is megírtad!!Én a mazsolát sem tudom pontosan hová tenni.Ugye egyszer gyümölcs.De nagyon magas a cukortartalma,tésztanapra tenném.Viszont ha azt nézem,hogy a mák és a dió semleges akkor a mazsola is lehetni semleges is??Igaz az ételcsoportokban sok minden fel lett sorolva,de biztos van sok amiről nem tudjuk hová is tegyük.
    Még azt szeretném megkérdezni,hogy a zabkorpát és a zabpelyhet hová kell sorolni??Azt tudom,hogy ezeknek is magas a ch-tartalmuk.

    VálaszTörlés
  10. Ircsike, úgy mint a vaj, a magas zsírtartalmú sajtok, a tejszín, a rendes (!)tejföl a zsírok közé számítanak, ezért semlegesek. De azt tudni kell, hogy a kalóriatartalmuk magas, ezt számításba kell venni, használhatjuk ezeket hús, zöldség és tésztanapon egyaránt, de takarékosan!!!
    A "semleges" azt jelenti, hogy fehérjével és szénhidráttal egyaránt párosítható. De nem jelenti azt, hogy korlátlanul fogyasztható, hiszen, magas a kalóriatartalma.
    Nagyon fontos, hogy ízletes ételeket készítsünk! Ez az egyik legfontosabb szempont. A siker érdekében meg kell találni az evés, az ízek örömét úgy, hogy közben megtartjuk a mértékletesség elvét.

    Hógolyó, itt folytatom a választ. (A tejfölös részt Ircsikének válaszolva írtam le.)
    Szóval a mazsola gyümölcs, aszalt gyümölcs, így az igazi helye a reggelikben és a gyümölcsnapokon van. De tényleg figyelembe kell venni a kalóriatartalmát, úgy mint a tejfölét, vajét no, meg a többi aszalt gyümölcsét és olajos magét, a mézét - tehát itt is szempont a mértékletesség. De mivel a tésztanap az engedmények napja, az sem baj, ha a süteményben van mazsola.
    A zab - akár pehely akár korpa formában - a gabonák közé tartozik. Így a zöldségnapi csoport tagja. De a zöldségnapi gabonák tésztanapon is fogyaszthatók,így a zabpehely, ha édesen esszük, akkor tésztanapi étel.
    Most talán még egy kicsit bonyolultnak tűnik, de szerintem hamarosan letisztul ez a dolog.

    VálaszTörlés
  11. Már azt sem tudom hova mit írok.mert ugye van a kis kockás füzet,a mindmegette és ez e blog.Men lesz ez sok egy kicsit?!A lényeg azonban az,hogy észrevétlenül megszoktam a gyümölcsreggelit!!Hurrá!!Lehet,hogy még sokat eszem,de már csak naponta 3x!!nem nasiztam!Nem mertem venni salvus vizet,mert a sótol bedagadok,ezért többször nem eszem párizsit és virslit sem,mert be kellett vennem a vízhajtót csütörtökön reggel emiatt.Ide le merem írni reggel 126,2 volt a súlyom.Délután az egész heti munka után volt annyi energiám,hogy leszedtem a karácsonyfát és kitakarítottam a lakás jelentős részét.

    VálaszTörlés
  12. Köszönöm a lehetőséget!!

    VálaszTörlés
  13. Juli, örülök, hogy itt vagy! :)

    VálaszTörlés